Hoe verzend ik pakketten naar mijn klanten?

verzenden

Hoe verzend ik pakketten naar mijn klanten?

Je hebt je eerste bestellingen binnen en vraagt je af hoe je nu je producten op de meest efficiënte manier bij je klant kan bezorgen?

Hier lees je hoe dat kan met 4 eenvoudige tips! 

1.  Hoe bezorg je je pakketten bij de leveringsdienst? 

2. Wie betaalt voor de verzending van je pakketten?

3. Waar wil je je pakketten laten leveren?

4. Hebben je pakketten specifieke noden?

 

1. Hoe bezorg je je pakketten bij de leveringsdienst?

Als kleine of middelgrote onderneming is het vaak het gemakkelijkst om zelf je pakketjes af te leveren bij de post. In dat geval heb je slechts enkele pakketjes per week om te verzenden. Als je daar niet veel tijd voor hebt, kan het een betere optie zijn om je pakketten te laten ophalen door een leveringsdienst. 

Er zijn in België meerdere leveringspartners die zo’n ophaaldienst aanbieden, zoals UPS, DHL en Bpost. Een aantal e-commercebedrijven, zoals KMO Shops, Lightspeed en Shopify  werken met SendCloud, een verzendsoftware die verschillende leveringsdiensten bundelt en je helpt met het vergelijken van leveringsdiensten en het kiezen van de geschikte formule voor jouw bedrijf. 

2. Wie betaalt voor de verzending van je pakketten?

Er zijn vier verschillende opties: 

1. Je biedt je klanten altijd gratis verzending aan.

In dit geval draai jij zelf op voor de kosten van de verzending. Klanten hoeven dan niet te kijken naar het gewicht, grootte of kostprijs van hun aankoop. Gratis verzending kan jouw winkel wel onderscheiden van andere winkels en ervoor zorgen dat klanten, ondanks een gelijke productprijs, toch voor jouw winkel kiezen.

2. Je laat je klanten betalen voor de verzending. 

In dit geval ben je best zo eerlijk mogelijk over de kostprijs van de verzending vanaf het begin. Als je een boek verkoopt voor 10 euro, maar helemaal aan het eind van het koopproces ziet je klant pas dat er nog 5 euro verzendkosten, zou hij wel eens kunnen afhaken.

3. Je biedt je klanten gratis verzending aan vanaf een bepaald aankoopbedrag. 

Dit kan je klanten aanmoedigen om meer uit te geven op je webshop.

 

VOORBEELD: Je biedt gratis verzending aan vanaf een aankoopbedrag van 30 euro. Een klant heeft voor 28 euro in zijn winkelmandje kan op die manier aangemoedigd worden om nog iets extra te kopen om gebruik te kunnen maken van die gratis verzending.

4. Je laat de verzendingskosten afhangen van het gewicht.

In dit geval maak je verschillende gewichtscategorieën aan, waarbij je klant bijvoorbeeld meer verzendkosten betaalt vanaf zijn aankoop meer weegt dan 10 kg. 

3. Waar wil je je pakketten laten leveren?

Voortgaand op de vorige vraag is het ook aangewezen om na te denken waar je klanten liefst hun pakketjes zouden ontvangen. Er zijn vier opties:

Afhalen bij een afhaalpunt

Sommige klanten verkiezen het om hun pakketjes af te halen bij een afhaalpunt. Voor mensen die niet de hele dag thuis zijn, kan het handiger zijn om hun pakket ergens op te halen wanneer het voor hen goed uitkomt en niet afhankelijk te zijn van de uren van de post of een leveringsdienst. Zulke afhaalpunten hebben echter zelf ook vaak openingsuren waar rekening mee gehouden moet worden.

Aan de deur

Sommige klanten verkiezen dan weer om hun pakket aan de deur te ontvangen. Dan moeten ze zelf niet meer de moeite doen om hun pakket ergens op te halen, maar wordt het gewoon bij hun huis bezorgd.

Afhalen in een fysieke winkel (Click & collect)

Als je buiten je webshop ook een fysieke winkel hebt, kan het zinvol zijn om gebruik te maken van deze dienst. Klanten kunnen dan online hun bestelling plaatsen, maar ze ophalen in je winkel. Daardoor leren ze je winkel kennen als ze bijvoorbeeld niet wisten dat je er een had, of als ze niet wisten waar die was. 

Ook kan dit een manier zijn om ondanks je online verkoop toch een persoonlijke band te onderhouden met je klanten.


In een pakjesautomaat 

Pakketten ontvangen in een pakjesautomaat is voor veel mensen een handige manier om niet afhankelijk te zijn van leveringsuren van de post of openingsuren van winkels. Pakjesautomaten zijn 24 op 24 en 7 op 7 beschikbaar, dus klanten kunnen hun pakket ophalen wanneer ze maar willen.

Cubee van Bpost zijn de bekendste pakjesautomaten, en zijn meestal te vinden in of nabij treinstations en op andere centrale punten. Voor klanten uit kleine dorpen zijn pakjesautomaten dan weer niet zo ideaal, omdat ze er niet altijd een in hun buurt hebben staan.

Ontvang de #1 webshop checklist

De meeste leveringsdiensten bieden minstens een deel van deze opties aan. Bij SendCloud kan je al deze diensten naar wens combineren.

4. Hebben je pakketten specifieke noden?

Verkoop je meubels die zwaar en groot zijn, voedsel dat gekoeld moet blijven, of bestaan je verzendingen uit meerdere pakketten? 

Houd er dan rekening mee dat je niet zomaar elke leveringsdienst kan gebruiken. Bij Bpost bijvoorbeeld, mag een pakje maximaal tot 30 kg en zijn er eveneens maximale afmetingen. 

Opnieuw is SendCloud hier een handige partner om af te wegen welke dienst het voordeligst is voor jouw specifieke noden. Bij KMO Shops voer je gewoon de afmetingen en het gewicht van je pakket in, en voor jou wordt bepaald welke optie de voordeligste is voor die specifieke verzending. 

LET OP: Wanneer je een pakket naar het buitenland wil verzenden gelden er vaak andere regels op vlak van grootte en gewicht. 

Met die vier tips kan je vlot en efficiënt je pakjes naar je klanten verzenden. Als je bedrijf het beter en beter doet, zijn er nog een aantal tips waar je rekening mee kan houden om je klanten een nóg betere service aan te bieden: 

1. Hou rekening met het profiel van je klant

2. Denk aan de levertijd

3. Geef klanten de optie hun bestelling te kunnen volgen

4. Laat je verwittigen als je pakket ontvangen is

5. Laat je pakket verzekeren

6. Zorg voor een goed retourbeleid 

1. Hou rekening met het profiel van je klant

Zijn je klanten vooral bedrijven of particulieren? 

Ook daar moet je over nadenken bij het kiezen van een leveringsdienst. Als je klanten voornamelijk particulieren zijn, kan het interessant zijn om gebruik te maken van afhaalpunten of leveringsdiensten die ook in de weekends of ’s avonds laat leveren. Voor bedrijven is het dan weer aangenamer als ze hun pakketjes steeds tijdens de kantooruren kunnen ontvangen.

Bijvoorbeeld Bpost biedt een 24h Businesspack aan, een dienst die gespecialiseerd is in het leveren aan bedrijven. 

2. Denk aan de levertijd

Dit klinkt misschien op het eerste gezicht als een overbodige tip, maar voor de klant is niets belangrijker dan de snelheid en tijdspanne waarin hij zijn pakje in ontvangst kan nemen. 

Hebben je klanten de producten die ze bij je bestellen meteen nodig of kunnen ze er wel even op wachten? Als je weet dat je producten vaak dringend nodig zijn, kan je best eens kijken naar diensten die gespecialiseerd zijn in dringende verzendingen. Die worden aangeboden door de meeste verzendpartners, zoals de  DHL Express 18u Domestic, waarbij je pakket dezelfde avond nog wordt bezorgd bij je klant.

Meestal is de regel: “hoe sneller, hoe liever” van toepassing, maar bepaalde producten vergen wat voorbereidingstijd bij klanten, zoals heel grote pakketten.

Bij het bestellen van een nieuw salon verwacht niemand dat de dag zelf nog te ontvangen. 

Dan is het nuttig om te kijken naar een leveringsdienst die het voor de klant mogelijk maakt om pakketten op afspraak te laten leveren, zoals Precise van DPD. Dan kunnen ze zelf aangeven wanneer ze thuis zijn en klaar zijn om het pakket in ontvangst te nemen, en kan het niet ongelegen komen.

3. Geef klanten de optie hun bestelling te kunnen volgen

Je klanten zitten natuurlijk vol ongeduld op hun nieuwe aankoop te wachten, waardoor ze soms het gevoel kunnen hebben dat het pakket een eeuwigheid onderweg is. Een track and trace”-systeem“ kan hierbij helpen. 

Dan kunnen je klanten aan de hand van een referentienummer dat ze via e-mail krijgen volgen waar hun pakket ligt en wat er nog moet gebeuren voor ze het kunnen ontvangen. 

track and trace

4. Laat je verwittigen als je pakket ontvangen is

Ook als zaakvoerder kan het nuttig zijn om te kiezen voor het ontvangen van een verwittiging wanneer je klant zijn levering ontvangen heeft. 

Je kan ervoor kiezen een melding te krijgen wanneer het pakket is afgeleverd, of je kan de ontvanger vragen een handtekening te zetten wanneer hij het bij de deur in ontvangst neemt. Dan kan je zeker zijn dat je pakketje heelhuids is toegekomen bij de juiste persoon én kan je bewijzen dat je klant het product heeft gekregen, mocht hij het tegendeel beweren. 

5. Laat je pakket verzekeren

Als je met kostbare producten werkt, kan het interessant zijn om je pakket te laten verzekeren. Concreet betekent dit dat als er onderweg iets misgaat met je pakje, je de waarde van het product erin terugbetaald krijgt. Dan kan je een nieuw exemplaar naar je klant sturen, of hem zijn geld teruggeven als het product uniek is.

6. Zorg voor een goed retourbeleid

Ten slotte is het nuttig om je klanten de optie te geven om eenvoudig hun producten te retourneren. Opnieuw bepaal jij of zij dan de verzendkosten moeten betalen of dat ze hun aankoop weer gratis mogen terugsturen. 

Om te concluderen: de eerste drie vragen die je jezelf best kan stellen over het verzenden van je pakketten zijn de volgende: 

1.  Hoe bezorg je je pakketjes bij de leveringsdienst? 

2. Wie betaalt voor de verzending van je pakketten?

3. Waar wil je je pakketten laten leveren?

4. Hebben je pakketten specifieke noden?

Als je bedrijf groeit, of je wil nog méér kunnen aanbieden aan je klanten, kan je ook nog rekening houden met deze zeven tips: 

1. Hou rekening met het profiel van je klant

2. Denk aan de levertijd

3. Geef klanten de optie hun bestelling te kunnen volgen

4. Laat je verwittigen als je pakket ontvangen is

5. Laat je pakket verzekeren

6. Zorg voor een goed retourbeleid 

Stefaan Hendrickx

Stefaan Hendrickx

Stefaan is tele-marketeer bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie en logistiek. Daarnaast heeft hij een passie voor moto's, vissen en uiteraard zijn twee prachtige kinderen.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]